Köp- och leveransvillkor

Följande villkor gäller för er som kund när ni handlar hos whiskysweden.se. I samband med att ni gör en beställning accepterar ni dessa villkor. Är ni under 18 år måste ni ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.
 
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är från 75 kr och redovisas i kassan innan du godkänner ditt köp. Fri frakt på beställningar över 3000 kr inkl moms. Du kan även välja att hämta din beställning hos oss i Västerås, då utgår ingen fraktkostnad.

Betalningsalternativ
Förskottsbetalning mot faktura. En automatisk orderbekräftelse skickas ut per e-post när ni slutfört er beställning. Efter manuell granskning skickas en faktura med 10 dagars betalningsvillkor via e-post. Efter att betalning skett, kan ordern skickas (eller hämtas). Skulle betalning inte göras innan fakturans förfallodatum, skickas en påminnelse. Vid fortsatt utebliven betalning, annulleras er order.

Betalning kan ske till bankgiro eller med Swish.

 Leveransvillkor
Normal leveranstid är 2-3 vardagar. Om en vara är slut eller om du beställer på helgen kan det ta längre tid. Vi skickar beställningar med Postnord eller DHL och tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (inom 7-14 dagar), så fakturerar vi dig 250 kr för fraktkostnaderna samt vårt arbete med hantering av varorna.

Leverans till företag
Väljer ni leverans med företagspaket levereras er order till det angivna företaget dagtid. Någon måste finnas på plats för att ta emot varorna. Ingen föravisering sker.

Ångerrätt/Reklamation
Du har alltid 14 dagars öppet köp eller ångerrätt när du handlar hos oss, undantaget vid köp av specialanpassade produkter såsom exempelvis glas med gravyr. Vid returer ska produkten vara oanvänd och i oförändrat skick. När vi mottagit returen kontrolleras denna och vid ett godkännande returneras hela produktens kostnad exkl frakt.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv för frakterna. Återbetalning sker till bankkonto, som behöver uppges när returbegäran görs.

Transportskada
Om er leverans är transportskadad behöver ni göra en reklamation till oss omgående (inom 5 dagar) då ni mottagit er order. Tänk på att behålla allt emballage och innehåll vid transportskada för reklamation till fraktbolaget. Trasig eller defekt vara ska hållas tillgänglig för oss i de fall där aktuellt fraktbolag eller vi önskar ha varan i retur.

Instruktioner vid transportskada:
För snabb behandling av ärendet, ta en tydlig bild på det trasiga godset och e-posta bilden till oss på info@whiskysweden.se. Inkludera alltid ert fakturanummer när ni kontaktar oss.
Reklamation vid transportskada ska göras inom rimlig tid efter ni mottagit er order (senast 5 dagar efter ni mottagit er order)! Vi förbehåller oss rätten att antingen göra en återbetalning för skadat gods eller skicka ny vara till kund.

I de fall vi sänder ersättningsprodukt och informerar att vi önskar ha skadad/skadade varor i retur står vi för returfrakten. Om kunden inte sänder tillbaka varor som ni har mottagit ersättningsprodukt för, debiteras alla kostnader såsom frakt, varans kostnad samt hanteringsavgift kunden.

Defekt vara
Om en eller flera produkter är defekta i er leverans behöver ni göra en reklamation till oss. Trasig eller defekt vara ska hållas tillgänglig för oss i de fall där aktuellt fraktbolag eller vi önskar ha varan i retur.

Om kunden inte sänder tillbaka varor som ni har mottagit ersättningsprodukt för, debiteras alla kostnader såsom frakt, varans kostnad samt hanteringsavgift kunden.

Personuppgiftslagen m.m.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Efter lagd order kan det komma att skickas ett uppföljningsmail till den mailadress som angivits när ordern lades (normalt skickas mailet efter ca 14 dagar).

Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/